Mulig slekt fra Stjørdal, BerriHei! Min tipp-tipp-tipp-oldefar Peder Johansen Berri vart fødd i Stjørdal i 1801. Det same året vart han teken med til Skogn Markabygda og fekk der etternamnet Støring etter den nye garden åt foreldra Johan og Dordi. Nyleg kom eg over nokre bilete frå 1800-talet, og der meiner eg ut ifrå familielikskap å ha funne denne karen. Men på biletet står det korkje namn eller dato. Da eg kom over denne sida, tenkte eg med meg sjølv at einaste måten ein skal kunne finne ut av dette, må vera å sjå om slektningane i Stjørdal sit på same biletet. Kjenner de att desse andleta?
http://media2.origo.no/-/image/preview/1912435_h0_48x48.jpg På forhand mange takk. Mvh Kvislabakken.Så et bilde fra Kvislabakken i Stjørdalsbilder. Hva skjer med Stjørdalsbilder?Da Stjørdalsbilder ble opprettet som gruppe på Origo, så var jeg raskt med å melde meg inn i gruppen. Og omtrent daglig var jeg innpå Stjørdalsbilder for å se på, og eventuelt kommentere de bildene som ble lagt ut. Nå kan jeg konstantere at aktiviteten på siden er så og si brakk, det er bare sporadisk at det kommer opp nye gamle bilder. Jeg har ikke bilder fra min barndom i Stjørdal på 70 tallet og bakover, så desverre kan jeg ikke bidra. Men skal Stjørdalsbilder ha noen interesse, så må aktiviteten opp: Jeg er sikker på at det finnes upubliserte bilder rundt om i de Stjørdalske skuffer og skap. Og hva med Stjørdalens Blad sitt rikholdige fotoarkiv? Stjørdal som var i min barndom er borte for alltid. Og jeg antar at dere som vokste opp på 50 og 60 tallet synes det samme. Hvis ikke så har ikke Stjørdalbilder livets rett, og da er det bare å legge ned gruppa. Publisering av bilder uten lovPublisering av bilder uten lov er ikke tillatt og kalles " bildetyveri"! Åndsverkeloven forutsetter at du har fotografens/eierens tillatelse når du publiserer bildet.Det er heller ikke tillatt å beskjære bildene, for på den måten “endre” det opprinnelige motiv for å “lage ditt eget bilde”. Dette gjelder også for medlemmer i eksempelvis “Stjørdalspuls”. Bilder kan i dag lastes ned fra enkelte arkiv uten forhåndsbestilling, men det betyr ikke at rettighetene til bruk dermed er avklart. Ønsker dere alle en riktig God Jul og et Godt Nytt År.Der har vært mange fine innlegg og samtaler i året som har gått. StjørdalspostkortNå har jeg lagt ut over 600 bilder fra samlinga “Stjørdalsdalføret” på www.postkortsamling.com. KaffeslabberasHei, dette har vel vært nevnt før, men jeg nevner det likevel: Kanskje bilder av typen nyere familebilder, kaffeselskaper o.l. som ikke er av særlig allmenn interesse kan legges ut på et annet sted enn her på Stjørdalsbilder? F.eks. på Stjørdalspuls. Er det flere som har meninger om dette? Vil du ha besøk?Da må du legge ut bilder på Stjørdalspuls. For snaut et år siden (mai 2008) laget jeg en innlegg på sonen Stjørdalsbilder_, og hittil har nærmere 1900 vært på besøk! Aner du ikke hva jeg snakker om? Ta en titt her!hvor-er-dette-mobilbilde Dere lager lokalhistorieVi som steller med Stjørdalsbilder er imponert over engasjementet blant brukerne, og det blir stadig flere av dere. Allerede er oppslutningen langt større enn vi turde håpe på, og aktiviteten likeså. Et sterkt uttrykk for dette er presentasjonen av bilder fra brukernes egne bildesamlinger, og – ikke minst – den frodige flommen av kommentarer og supplerende opplysninger om bilder som legges ut. Dere lager lokalhistorie, folkens, særlig om en epoke som er minst omtalt mellom to permer: Den nære lokalhistoria, de siste ti-årene, altså epoken hvor Stjørdalen tok spranget fra østavinden til GPS, fra kjerre til jumbojet, krydret med juvéler fra enda dunklere dager… før lukten av hestemøkk ble til eksos. Vi gleder oss til fortsettelsen! Hvor er dette? (Mobilbilde)For meg var dette et “nytt hus”. Jeg har aldri lagt merke til det før gravinga i forbindelse med rundkjøringa startet. Huset befinner seg like sør for Møller Stjørdal. Nå kommer det tydeligvis en helt ny veg like i nærheten. I tillegg til dette, ble jeg oppmerksom på at det befinner seg en skotthyllbane i dette nabolaget – rett bak Møller Stjørdal. Der var det full aktivitet i går kveld. Snodige greier! Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer